02 Aug
02Aug

Bli med på "Den Store Fagskoledagen på Lille Andevinge" torsdag 14. august i Arendal! 

For fjortende år på rad, arrangeres Arendalsuka på sensommeren. Det er tredje året HØY deltar med egne programposter, og i år er det i samarbeid med Organisasjon for norske fagskolestudenter (ONF) og Forum for fagskoler (FFF)

Vi legger opp til å diskutere en rekke aktuelle problemstillinger rundt høyere utdanning, enten den er yrkesfaglig eller akademisk, og har mange spennende gjester med oss:

09.00

Klimakrisen. Krig. Sabotasje. Flom og ras.
Samfunnsutfordringene vi står overfor i dag er i aller høyeste grad globale, med alt fra klimaendringer og naturkatastrofer til sabotasjer og krig. Men konsekvensene er alltid lokale, og må håndteres der de inntreffer, når de inntreffer. Da er det fagfolkene vi må sette vår lit til.
Høyere yrkesfaglig utdanning spiller i dag en viktig rolle med å tilby videreutdanning, faglig spesialisering og fordypning for en rekke ulike yrkesgrupper. Men utnytter vi potensialet som ligger i fagskolene til å gjøre fagfolkene og arbeidslivet klar for totalberedskapen samfunnet vårt trenger?



10.00Pengegaloppen i høyere yrkesfaglig utdanning

Evalueringa av forrige fagskolemelding pekte på store utfordringer med finansieringssystemet for fagskolene. Etter den nyeste fagskolemeldinga har Stortinget bedt regjeringa komme med en oversikt over fagskolenes totale finansiering, og en plan for hvordan forutsigbar finansiering kan sikres. Det trenges, for utfordringene er mange!
Hvordan kan vi få til et åpent og tydelig tildelingsregime? Hvordan kan tilskuddsordninga tilpasses en studiehverdag med en høy andel studenter i nettstudier eller i kombinasjoner av samlinger og nett? Tilknytning til regionenes arbeids- og næringsliv er viktig for fagskolene som skal levere på kompetansebehov. Betyr det at fylkeskommunen er beste forvalter av penger til fagskolene?


11.15Yrkesbachelor og yrkesmaster på norsk – i et internasjonalt perspektiv

Et flertall på Stortinget er positive til å ta i bruk begrepene “yrkesbachelor” og “yrkesmaster”, mens regjeringen så langt har uttrykt mer skepsis. Jens Bjørnåvold, som har nærmere 20 års fartstid som ekspert i Cedefop, innleder om hvordan høyere yrkesfaglig utdanning utvikler seg i Europa.
Vi ser nærmere på hva yrkesutdannelser på bachelor- og masternivå kalles i sammenliknbare land, statssekretær Eileen Fugelsnes (AP) legger fram regjeringens ståsted, mens Kari-Anne Jønnes legger fram Høyres syn.



12.30Egenart i høyere utdanning?

Hva kjennetegner yrkesfaglig høyere utdanning og hvordan skiller den seg fra profesjonsutdanningene og akademisk høyere utdanning? Hva er vi gode på? Hvor tette skal skottene være? Og hvordan kan institusjoner fra begge søyler i systemet samhandle på best mulig måte?
Direktør i NOKUT, Kristin Vinje innleder på bakgrunn av sin kunnskap om både akademia og yrkesfaglig høyere utdanning fra et kvalitetsperspektiv, før hun blir med over i debattpanelet.
Rektorer fra norske universiteter, høyskoler og fagskoler holder korte innlegg og debatterer, før studentlederne oppsummerer med en samtale.


14.00Dimensjonering av utdanning

I Danmark har styresmaktene tatt politiske grep for å flytte studieplasser dit det er størst mangel på kompetanse i arbeidslivet. Med nye spilleregler for yrkesfaglig høyere utdanning i Norge, kan det høyere utdanningslandskapet se annerledes ut også her om noen år.
Hvordan rigger vi oss best for å møte samfunnets kompetansebehov? Og må det være motsetninger mellom å velge med hodet eller hjertet?
Sveinung Skule fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse innleder, før vi kjører samtale og debatt.



15.15Fagskolene og industriens kompetansebehov nå og i fremtiden

Det er en stor utfordring for norsk industri at det utdannes for få kandidater innen kritiske kompetanseområder. For at norsk industri skal tilpasse seg endringer og omfavne nye teknologier kreves tilgang på arbeidskraft med nødvendig kompetanse.
Hvordan kan vi sørge for at vi utvikler den kompetansen industrien trenger for å tilpasse seg endringer og omfavne nye teknologier? Hva er fagskolenes rolle i dette?

16.30Fagskolemeldinga – hva nå?

Stortingsmelding 11: Fagfolk for en ny tid, baner vei for den største utdanningsreformen på lang tid.
Hva ønsker politikerne egentlig at dette skal bety dette for høyere utdanning i Norge? Hva vil det ha å si for grunnutdanningene og inntak til høyere utdanning? Og hvordan kommer vi til å merke endringene i arbeidslivet?
Det er bred tverrpolitisk enighet om hovedtrekkene for ønsket utvikling, men med Stortingsvalget nært forestående er det stor interesse for hvordan fagskolemeldinga følges opp utover høsten.
Statssekretær Eileen Fugelsnes (Ap) innleder med siste nytt fra regjeringas/KDs arbeid rundt meldinga før det braker løs med politisk paneldebatt!

Etter at de formelle debattene er ferdig, inviterer vi til pølsefest og skåler med medvirkende, publikum og andre interesserte!




Kommentarer
* E-posten vil ikke bli publisert på hjemmesiden.